In English below.

Andrew on katsellut koko kevään houkuttelevaa Josh Royta, joka johtaa eliittikoululaisten Nokisiipien jengiä. Sattuman oikusta Andrew pääsee viettämään kesäänsä Royn perheen loisteliaalle huvilalle ja kurkistamaan maailmaan, johon hän ei kuulu.

Joshin sisko, hemmoteltu Penelope Roy, on joutunut todistamaan kaupunkia kuohuttanutta murhaa, ja koko Summersuttonin huvilan väki kulkee varpaillaan hänen takiaan. Mutta mitkä Penelopen totuuksista ovat valhetta?

Andrew’n lapsuuden viimeinen kesä Summersuttonissa on viattomuuden ja turmeluksen piirileikkiä, kimallukseen ja sokeriin upotettuja arvoituksia, jotka paljastuvat yksi toisensa jälkeen. Kesämyrsky on tihenevää kehää kiertävä ruma arvoitus kiiltävässä kuoressa.

Kesämyrsky oli lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkintoehdokkaana 2020.

Kesämyrsky on Pohjoismaiden neuvoston lasten- ja nuortenkirjallisuuspalkintoehdokkaana 2021.

 

Oli sillä tavalla, että kukaan muu ei kuullut musiikkia, joka Andrew’n sisällä soi. Hän ajatteli, että joku kerta hän vielä löytäisi sanat, tai eleet, tai telepatian, miten sellaisia asioita sitten kerrottiinkaan, ja jakaisi sävelensä muille. Andrew ajatteli, että kaikilla oli oma musiikkinsa, että musiikki Penelopen sisällä oli ollut säleiksi hakattua selloa hiljattain, kakofoniaa, mutta se voisi järjestyä vielä niin kuin vedenpinta tasoittui ja tuulet tyyntyivät, tai alkoivat vähintäänkin puhaltaa toiseen suuntaan. Andrew’n musiikki ei ollut selloa, se oli flyygeliä, aivan keveää, pisaroivaa, liplattavaa, pianisti soitti nilkat veden peitossa, aurinko taittoi pinnalta tuhansia kimmeltäviä timantteja, ja joutsenet hipoivat siivillään vettä lentäessään sivuttain. Sitä Andrew ei osannut Joshille selittää. Jokaisen musiikki oli erilainen. Andrew halusi kuulla Joshin sisässä värisevät bassot ja trumpetit, hiljaisuuden niiden välissä. Hän pinnisteli kuullakseen. He tulivat paikkaan, jossa vanhan kivinavetan perustukset kohosivat maasta kuin muinainen taru, sammalenpeittäminä, pehmeiksi hioutuneina lohkareina, niiden väliin oli hyvä piiloutua, kun kauempaa metsästä alkoi taas kuulua pienten jalkojen ryskettä.

WSOY, 2020.

Kansikuva: Riikka Turkulainen

Saatavilla myös e-kirjana ja äänikirjana, lukija: Usva Kärnä.

”Siiri Enoranta osoittaa uudella romaanillaan kuuluvansa Suomen parhaiden, modernien kirjailijoiden joukkoon. – – …kirja on nuorten aikuisten romaania laajempi mestariteos.”
– Stina Alapirtti, Aamulehti

”Enoranta kirjoittaa kauniisti, leikkisästi, viisaasti ja keveästi. – – Enoranta ei ole pelkästään kotimaisen nuortenkirjallisuuden hienoimpia ääniä, vaan kansainväliselläkin mittapuulla poikkeuksellisen kiinnostava tekijä.”
– Arla Kanerva, Helsingin sanomat

”Aloituksesta loppulauseeseen kirja säilyttää hallitun eleganssissa kuin klassinen musiikkikappale.”
– Sini Helminen, Siniset helmet -blogi

”Siiri Enorannan luovuudella ei tunnu olevan mitään rajoja. Aina uudelleen hän yllättää lukijansa rakentamalla aivan uuden miljöön ja hyödyntämällä fantasiakirjallisuuden hybridimäisen laajaa kenttää omiin ja ennen kaikkea omintakeisiin tarkoituksiinsa.”
– Päivi Heikkilä-Halttunen, Lastenkirjahylly-blogi

”Kesämyrskyn moninaisuutta lisää Enorannalle ominaisesti taidokkaasti kuljetettu kieli, joka sekä rytmittyy monitahoiseksi että kehittelee omaehtoisia ilmaisuja. Kotimaisen nuorisokirjallisuuden yhtenä kiinnostavimpana tekijänä Junior Finlandian vuonna 2018 voittanut Enoranta kirjoittaa teoksia, jotka imaisevat myös aikuislukijan sisäänsä.”
– Kaisa Kurikka, Turun Sanomat

”Kesämyrsky ei kuitenkaan tyydy olemaan vain taidokkaasti sommiteltu kuva tai jouhevasti etenevä seikkailu. Teos on runsas ja oivaltava myös temaattisesti. – – Perinteisellä tavalla hyvän romaanin tunnistaa ainakin siitä, että sitä haluaa lukea nopeasti eteenpäin, mutta samalla sen ei haluaisi loppuvan koskaan. Kesämyrsky on juuri tällainen teos!”
– Marjo Jääskä, Demokraatti

”Kipua, kaipausta ja kilpailua käsittelevä romaani hurmaa lukijan loisteliaalla ja notkealla kielellään. Sen nostalgiaa ja futurismia yhdistelevä maailma vie lukijan mukanaan pohtimaan kulisseja, petollisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Synkät ja valoisat sävyt muodostavat kokonaisuuden, joka muistuttaa kesäistä myrskyä.”
– Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkinnon valintalautakunnan perustelut.

* * *

All spring Andrew has had his eye on Josh Roy, the leader of the elite school kids gang, ’The Soot Wings’. By a courious chance, Andrew gets an opportunity to spend the summer in the luxurious manor house of the Roy family, and gets a glimpse of a world he doesn’t belong in.

Josh’s sister, spoiled Penelope, has witnessed a murder that scandalized the whole city, and everyone at the manor seems to tiptoe around her. But which ones of Penelope’s thruths turn out to be lies?

The last summer of Andrew’s childhood in Summersutton is a game of innocence and corruption, full of riddles drenched in sparkle and sugar, to be revealed one after the other. Summer Storm is an ugly secret twisting around itself in a shiny shell.

Summer Storm was nominated for the Finlandia Prize for the Best C&YA Title 2020

Summer Storm is nominated for the Nordic Council Children and Young People’s Literature Prize 2021

 

So it was that no one else could hear the music playing inside of Andrew. He thought one day he would find the words, gestures, telepathy, or whichever means was to be used to express such things, and he would share his tunes with others. Andrew thought everyone had their own music, that the music inside Penelope had of late been a cello chopped into pieces, a cacophony, but that it could yet rearrange itself, like the surface of water would level or the wind quiet down or at least change it’s course. Andrew’s music wasn’t cello, it was grand piano, utterly light, dripping, rippling, the pianist playing ankle-deep in water, the sun reflecting thousands of shimmering diamonds on the surface, and swans grazing the water with their wings, flying past sideways. Andrew was unable to explain it to Josh. Everyone’s music was different. Andrew wanted to hear the basses and trumpets trembling inside of Josh, the silence between them. He pricked up his ears to hear. They came to a place where the foundation of an old cowshed rose from the ground like an ancient tale, covered in moss, boulders smoothed soft, offering a good hiding place, when, from deeper in the forest, the clamor of small feet started to echo again.

WSOY 2020

Cover: Riikka Turkulainen

With her latest novel, Siiri Enoranta shows she is among the best modern writers in Finland. – – ...the book is a masterpiece broader than a novel for young adults.” – Stina Alapirtti, Aamulehti newspaper

“Enoranta’s writing is beautiful, playful, light and wise. Enoranta is not only one of the finest voices in Finnish youth literature but also an exceptionally interesting author on an international scale.”Arla Kanerva, Helsingin Sanomat newspaper

From the beginning to the final sentence, the book maintains a controlled elegance like a piece of classical music.”Siniset helmet blog

Siiri Enoranta’s creativity seems to know no boundaries. Again and again she surprises her readers by constructing a brand new setting and utilising the hybridian vast field of fantasy literature for her own original purposes.”Päivi Heikkilä-Halttunen, Lastenkirjahylly blog

“The multidimensionality of The Summer Storm is augmented by Enoranta’s characteristically and skilfully propelled language, which sets a complex pace and develops its own expressions. One of the most interesting authors in Finnish youth literature, Enoranta, who won the Junior Finlandia prize in 2018, writes works that captivate adult readers, too.”Kaisa Kurikka, Turun Sanomat newspaper

”The Summer Storm doesn’t settle for being just a skillfully composed image or a fluently developping adventure. The novel is also thematically abundant and insightful. – – One recognizes a traditionally great novel when one cannot wait to finish it but never wants it to end. The Summer Storm is exactly like that!”Marjo Jääskä, Demokraatti newspaper

This novel about pain, longing, and rivalry charms the reader with its deft, glorious language. Its world, combinig nostalgia and futurism, allows the reader to contemplate what goes on behind the scenes, deception, and justice. The dark and light tunes come together to form a whole resembling a summer storm ”Statement of the Finlandia C&YA Prize Jury